Our bundle of joys

Lilypie Fourth Birthday tickers Lilypie First Birthday tickers

Tuesday, November 20, 2012

Motherhood journey

Tajuk pon dah tau nak cerita apa kan? Just nak kongsikan tentang realiti hidup sebagai seorang ibu. Before this bila tengok orang lain i'll always said i can do this or that much better but reality its not easy. Now i faham certain situation yang others dah tempuh. And now juga i'm not going to judge other people anymore. Huhu. I believe everyone nak yang the best for their children but sometimes things happn not according to plan. Maybe i can share little bit before and after.

1. Being pregnant. Sebelum kahwin bila tengok orang pregnant kita rasa suka kan. Nak jadi seperti mereka. Kalau tgk mom to be makan unhealthy food kita cakap i'm not going to eat like them. Tengok mereka pergi berjalan-jalan macam senang je. Journey mereka macam sekejap je pregnant then bersalin dah. In reality, i love being pregnant! Siapa tak kan? But its not easy. It is not. The fact that i'm travel from nilai to kl everyday, sangat penat. Sampai rumah i just want to sleep. Konon nak makan healthy food, minum susu everyday but my stomch tak boleh terima susu. All this time i can tapi bila pregnant je i cant. Cepat penat bila berjalan and time not flying that fast as usual. Rasa slow je. Maybe i was too eager to meet the baby. So time rasa slow je.

2. Breastfeeding. Seperti kebanyakan ibu-ibu yang lain, i want to exclusively breastfeed my kids. Semasa pregnant, people told me that its not going to be easy. I tak percaya sangat. I thought kalau nak pasti boleh. In reality, yups its not easy! Not at all. Seriously u need to be mentally prepare for this. Bila u bersalin susu tu tak semestinya terus keluar. Like me memang takde langsung but then bila baby dah hisap2 lama2 ada. I know susu ibu yang terbaik tapi kalau susu kita kurang janganla takut nak bagi fm. Not that i'm support fm and tak juga tak support. Terpulang pada masing2.

3. Time. I wish i have gazillion time! Rasa tak cukup. Nak layan anak, layan suami, memasak, basuh baju, kemas rumah. U name it. Fuh! But our mums can do it, so do we kan? I must plan my time betul2.

4. Tidur. Since amni were born until now, i never have enough sleep. I guess inilah pengorbanan seorang ibu kan.

Betulla orang kata bila dah merasa baru kita akan hargai. Yups i do appreciate my mum more now.

No comments:

Post a Comment